Informace

Více o ráfku pneumatiky

Popis ráfku

definice hlavních parametrů ráfku (např.8Jx17 ET35 5/100/57,1)

popis

specifikace

8

šířka disku v palcích 8"

J

typ patice (pro téměř všechny alu "J")

17

nominální průměr příslušného disku v palcích (1palec=25,4mm)

ET

ET (einpresstiefe=zális) v milimetrech, vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola - neboli jak hluboko zapadne kolo do blatníku (čím větší je hodnota ET, tím více kolo zapadne ke středu vozu), hodnota u většiny alu kol pro evropské vozy se pohybuje okolo 35mm

5

počet šroubů (děr v ráfku)

100

průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů

57,1

průměr centrovací díry (CB=center bore - v nákresu "CB"), je udáván v mm a prakticky každý výrobce automobilů používá jiný, v praxi to znamená, že kola sice mohou mít stejnou rozteč, ale nemusí být dobře vycentrovaná a pak hází a auto vibruje, použití jednoho typu disku na více značek vozů umožňují středové kroužky


Několik užitečných rad a informací

téma

text

záměna malého ráfku za větší

Neméně důležitou roli při výběru či záměně kol je rozměr pneumatik. Každé vozidlo má přesně dán vnější průměr kola (pneumatiky). Znamená to, že při výměně pneumatiky za jiný rozměr (například použijeme-li disk většího rozměru - z původních plechových disku o průměru 14" na hliníkové 15"), je důležité zachovat stejný obvod pneumatiky. Čím větší disk bude použit, tím nižší profil pneumatiky musíme namontovat. Například vyměníme-li sériový disk 6Jx14 s pneumatikou 185/60 R14 za disk 7Jx15, musíme namontovat nižší pneumatiku např. 195/50R15, aby zůstal vnější obvod stejný.

silika

Silika je náplň do gumárenských směsí na bázi oxidu křemičitého, který nahrazuje saze. Výhodou siliky proti sazím je, že silika způsobuje v gumárenské směsi menší vnitřní tření, resp. ztrátovou energii a tím snižuje valivý odpor pneumatiky. Směsi s vysokým obsahem siliky na rozdíl od sazí tvrdnou až při výrazně nižších teplotách (až -30 stupňů), čímž zabezpečují dosáhnutí požadovaných vlastností především v zimních podmínkách.

tlak vzduchu, doporučené huštění pneu

Tlak vzduchu musí odpovídat předepsané hodnotě. Je ji možno nalézt v pokynech pro provoz vozidla (na vnitřní straně víčka nádrže nebo na štítku na prahu/slopku vozidla). Na kolik přesně nahustit Vaše pneumatiky, případně zjistit jaký je doporučený rozměr pneumatik pro Váš automobil. Tento tlak se rozumí pro studenou pneumatiku a nesmí být v žádném případě v minusové toleranci. Např.v provozem zahřáté pneumatice je tlak zvýšen. Proto není dovoleno snižovat tlak v teplé pneumatice, tím by mohl tlak klesnout pod minimální hranici. Tlak vzduchu musí být každých 14 dní překontrolován, přitom nezapomeňte na náhradní kolo. Kontrolu proveďte vždy jen na studené pneumatice. Provozem podhuštěné pneumatiky se kolo silně zahřívá a vnitřně poškozuje. To při vyšších rychlostech může vést k separaci běhounu a dokonce k náhlému úniku tlaku - roztržení. Vnitřní poškození se dodatečnou korekcí tlaku již neodstraní.

najíždění na obrubník

Obrubníky by měly být přejížděny pomalu a pokud možno v kolmém směru. Vyvarujte se najíždění na příkré a ostré obrubníky! Najetí pod ostrým úhlem nebo rychlý náraz na obrubník nebo kámen může vést ke skrytým poškozením, které se projeví později. Vzniká nebezpečí dopravní nehody náhlým únikem tlaku při vysoké rychlosti. Pneumatiky mají svoji vnitřní "paměť".

poškození pneumatik

Pneumatiky je třeba pravidelně kontrolovat se zaměřením na vklíněné cizí předměty, vpichy, řezy, trhliny a boule na bočnici. Vklíněné předměty mohou poškodit i vnitřní část pneumatiky. Poškození je třeba dát posoudit odborníkem na opravy pneu. Není-Ii oprava možná nebo je výsledek pochybný, pneumatiku nahradit. Poškozené pneumatiky mohou explodovat.

stáří pneumatik

Pneumatiky stárnou fyzikálními a chemickými procesy i když nejsou používány. Doporučení: Pneumatiky staré 10 let a více používat jen na vozidle, na němž trvale pracovaly. Bezpečnější je včasná výměna. Rezervní kolo po 6-ti letech užít jen pro nouzový případ. Neznáte-Ii historii použité pneumatiky nikdy ji nepoužijte!

hloubka dezénu

Čím nižší je hloubka, tím větší je nebezpečí Aquaplaningu. Zákonná minimální hloubka dezénu je 1,6 mm, pokud se objeví indikátor ojetí (můstek v drážce s výškou 1,6 mm) je to signál k okamžité výměně. Doporučená minimální hloubka dezénu pro zimní pneumatiky je 4mm.

kryt ventilu

Kryty (čepičky) chrání ventil před prachem a nečistotou, a tím před netěsností. Kryt vždy dotáhnout a chybějící kryty ihned doplnit. Nejlepší jsou kryty s těsnícím kroužkem, chrání dvojnásob.

zatížení a rychlost

Vozidlo nepřetěžovat. Dbejte na dodatečné zatížení způsobené přívěsem. Mimořádně nebezpečné pro pneumatiky je přetížení, podhuštění, vysoká rychlost a vysoká okolní teplota (jízdy na dovolenou).

zimní pneumatiky

M+S pneumatiky mohou být přehuštěny o 20 kPa více než letní pneumatiky. Dbejte na rychlostní omezení. Držitel vozidla je povinen nalepit nálepku s označením maximální rychlosti pneumatiky v zorném poli řidiče pokud je tato rychlost nižší než maximální rychlost vozidla.

geometrie

Preventivně na jaře (letní pneu) a před zimou (zimní pneu) je třeba pneumatiky nechat vyvážit. Nerovnoměrné opotřebení ukazuje na porušenou geometrii. Je žádoucí kontrola v odborné dílně.

náhrada pneumatik

Pneumatiky, které jsou pro vozidlo schváleny, jsou uvedeny v technickém průkazu. Při koupi pneumatiky je možno použít jen výrobek s označením uvedeným v tech. průkazu. Výměnu provádět alespoň po osách. Rezervní kolo využívat, není-Ii příliš staré.

skladování pneumatik

Pneumatiky vždy skladovat na chladném a suchém místě a ve tmě. Pneumatiky bez disk.kola jen ve svislém stavu (pootáčet)! Vyvarujte se kontaktu benzínu, oleje a maziv.